Att kombinera en elitsatsning inom idrott med akademiska studier kan vara en utmaning, men genom NIU (Nationellt godkänd idrottsutbildning) skapas en miljö där båda delarna kan balanseras på ett sätt som gynnar elevernas utveckling. För elever som drömmer om att nå långt inom sin idrott samtidigt som de vill få en gedigen gymnasieutbildning, är NIU en idealisk väg. Utbildningen erbjuder en strukturerad plan där idrott och skola går hand i hand, vilket ger eleverna möjlighet att utvecklas både fysiskt och intellektuellt. Men hur fungerar detta i praktiken? Peter Nilsson, ansvarig för NIU på Växjö Fria Gymnasium, delar sina erfarenheter.
Vilka positiva effekter ser du av att elever kombinerar sin idrottssatsning med akademiska studier genom NIU?
Detta ger en möjlighet för eleverna att få båda delarna att funka, skola och idrott tar hänsyn till varandra och skapar en miljö som är hanterbar för elever som lägger mycket tid och energi på sin idrott. Vi ser att den fysiska aktiviteten en NIU utbildning ger ökar elevernas koncentration och fokus i skola och genom att kombinera skola och idrott lär sig eleverna att balansera sina studier med fritidsaktiviteter, vilket är en viktig livsfärdighet.
Hur ser samarbetet ut mellan skolan och de olika idrottsförbunden för att säkerställa en hög kvalitet i träningen?
De olika specialförbunden har en kontinuerlig dialog med alla NIU skolor och olika fortbildningar erbjuds, besök på skolor genomförs samt årliga utvärderingar och verksamhetsplaner redovisas allt för att tillsammans skapa en så bra kvalitet på utbildningen som möjligt
På vilket sätt följer ni upp NIU-elevernas utveckling, både idrottsligt och akademiskt?
Genom regelbundna utvärderingar och uppföljningar, både genom ovannämnda nationella och egna individuella samtal, kan vi se till att elevernas utveckling inom idrotten och studierna går framåt på ett positivt sätt och tidigt upptäcka eventuella förändringar som kan tänkas behöva göras. Som samordnare får man också en mer personlig bild av elevernas utveckling både gällande idrott och skola tack vare en nära kontakt med lärare i alla områden och kan på så vis påverka utvecklingen positivt.
Hur ser samarbetet ut mellan NIU-lärarna och övriga lärare på skolan för att säkerställa att eleverna lyckas akademiskt?
Vi har en samordnande tjänst på skolan vars uppgift är att vara en länk mellan samarbetande elitförening och skola, därigenom skapas ett forum för att tidigt upptäcka perioder med ökad belastning både inom idrott och skola eller identifiera elever som på något sätt är i behov av hjälp/stöd
Hur arbetar ni med den mentala hälsan hos NIU-eleverna, med tanke på den press som kan uppstå inom elitidrott?
Dels har vi område i undervisningen (NIU kurserna) som handlar om mental träning och hur man ska hantera den press som uppstår i den idrottsmiljö eleverna befinner sig i. Eleverna träffar i stort sett samma personer i både skola och förening vilket gör det lättare att hitta rätt i arbetsbelastning och inte utsätta eleverna för varken fysisk eller psykisk överträning/utbrändhet
Hur påverkas elevernas framtida karriärmöjligheter genom att de går läser NIU, både inom idrotten och utanför?
Genom att gå på NIU får eleverna möjligheten att utveckla både sina idrottsliga färdigheter och sin akademiska kunskap. Vi har kontinuerliga samtal, via SYV, med NIU eleverna om deras framtid och vad dom vill ha med sig från gymnasiet och hur dom tänker sig gå vidare efter.