Pris delas ut i två kategorier, ”Årets UF-företag” och ”Årets hållbara UF-företag.” Du behöver inte anmäla ditt UF-företag till en viss kategori utan tävlar automatiskt i båda kategorierna via din anmälan. Jurymedlemmarna ska göra en helhetsbedömning av UF-företagen utifrån den information som de får genom affärsplanen, pitchen samt intervjun.
Efter sista anmälningsdag utser skolan lokalt två av de anmälda UF-företagen som får representera sin skola i det Cedergrenska draknästet. Företagen som ska representera skolan kvalificerar sig utifrån en helhetsbedömning som grundar sig på
- UFs tävlingskriterier
- Betygskriterier
- Affärsplanen
- Bedömningsgrunder anpassade utifrån lokala förutsättningar, exempelvis lokalt draknäste/tävling
Årets UF-företag
Har ert UF-företag skapat en ny vara eller tjänst eller vidareutvecklat en existerande idé på ett innovativt sätt? Ni ska kunna presentera en vara eller tjänst som är innovativ, nytänkande, ligger rätt I tiden och är värdeskapande för kunden. UF-företaget ska dessutom ha potential att vidareutvecklas.
Juryn bedömer utifrån från Ufs fem tävlingskriterier:
- Innovation, värdeskapande och entreprenörskap
- Varu-/tjänsteutveckling och kundfokus
- Ekonomiska underlag
- Målsättning, planering och utvärdering, genomförande och administration
- Lärdomar. Detta kriterium utvärderar den entreprenöriella utvecklingen fram till nu.
Årets hållbara UF-företag
Har ert UF-företag en affärsidé som bidrar till ett mer miljömässigt hållbart samhälle, väljer lösningar som skapar en hållbar framtid och samtidigt är ekonomiskt hållbar? Då kan ni ta hem priset ”Årets hållbara UF-företag”.
Juryn bedömer utifrån Ufs tävlingskriterier:
- Produkten. Om varan eller tjänsten är till nytta för konsumenten.
- Hållbarhetsarbete. Hur väl UF-företaget arbetar hållbart och miljömedvetet genom hela produktionskedjan, både intern och externt.
- Cirkulär ekonomi. I vilken omfattning produkten kan återanvändas i ett kretslopp.
- Ekonomi. Om UF-företaget är lönsamt och kalkylerna rimliga. Har företaget ett vinstfokus som kan finansiera UF-företagets överlevnad?
- Om UF-företaget har tagit hänsyn till social hållbarhet.
- Hur väl UF-företaget har lyckats med sin hållbarhetskommunikation.