Du visar för närvarande Fredsborgskolan arbetar för en mer närvarofrämjande skola

Fredsborgskolan arbetar för en mer närvarofrämjande skola

På Fredsborgskolan har man påbörjat ett målmedvetet arbete för att skapa en skola som främjar närvaro. Genom att aktivt främja närvaro genom trygghet, delaktighet och meningsfulla relationer kan fokus skifta till ett mer proaktivt arbete.

Nicole Nunez Vikström är skolkurator på Fredsborgskolan och projektleder stora delar av satsningen.
– Det vi vill bygga är en närvarofrämjande skola där elever trivs, är trygga, lär sig och mår bra. En fungerande skolgång är en av våra främsta skyddsfaktorer. Har du haft en välfungerande skolgång så skyddar det dig genom livet. Det skyddar från psykisk ohälsa, missbruk, utanförskap och ger dig möjlighet att komma in på arbetsmarknaden och i förlängningen in på bostadsmarknaden. Det är så himla viktigt. Både för hur eleverna mår just nu, men också inför deras fortsatta liv. En välfungerande skolgången är grundläggande, säger Nicole.

Forskningen visar tydligt att goda relationer mellan vuxna och elever i skolan ökar elevernas närvaro. Under läsåret kommer mentorer och fritidspersonal på Fredsborgskolan att arbeta med forskningsbaserade strategier från bland annat Karolinska Institutet för att utveckla sin relationskompetens.

Förstelärare på Fredsborgskolan driver samtidigt ett kompetensutvecklingsarbete i Klassrumsledarskap. Det syftar till att skapa goda förutsättningar för undervisning och lärande, och ger verktyg för att hantera olika utmaningar i klassrummet och att etablera ett positivt ledarskap.

– Satsningen för att utveckla en närvarofrämjande skola består av olika delar på olika nivåer. Det kretsar kring goda lärmiljöer, trygghet och delaktighet, beskriver Nicole. 
 
Under höstterminen har Fredsborgskolan även förstärkt med fler socialpedagoger, som arbetar både förebyggande och riktat. De leder rastaktiviteter, fångar upp behov tidigt och stärker tryggheten även i de fysiska miljöerna. Mobilfria raster kombineras med gemenskap genom spel, skapande och samtal.

Fredsborgskolan har dessutom infört ett långsiktigt värdegrundsarbete med värdegrundsteman som följer eleverna från förskoleklass till årskurs 9. Förskoleklass arbetar med kamratskap hela första året, medan årskurs 9 fokuserar på stress och press, med studieteknik, samtal om psykisk ohälsa och strategier för återhämtning. Övriga årskurser följer gemensamma teman som byts varje termin. Värdegrundsarbetet binder ihop undervisning, mentorstid, fritidsverksamhet och rastaktiviteter.

– Målet är att tillsammans med mentorer och övrig skolpersonal arbeta ihop en materialbank över åren för att stötta varandra och kunna jobba långsiktigt. Det här är ett pågående arbete men jag har stor tilltro till att om vi gör det tillsammans kommer det göra riktig skillnad för många elever, avslutar Nicole.