Du visar för närvarande Satsning på forskningsbaserad metod för studiero och måluppfyllelse utifrån varje elevs behov

Satsning på forskningsbaserad metod för studiero och måluppfyllelse utifrån varje elevs behov

Hösten 2025 inleder Cedergrenska satsningen på det evidensbaserade materialet USiP (Undervisningsskicklighet i praktiken) som är baserat på 160 forskares insikter i 15 länder och 4 000 systematiska lektionsobservationer i svenska klassrum.

Undervisningens kvalitet är helt avgörande för våra elevers lärande. USIP består av ett observationsunderlag och omfattar tio dimensioner av undervisningen som enligt forskning leder till studiero och högre måluppfyllelse utifrån varje elevs förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Satsningen syftar till att öka medvetenheten kring vilka beteenden i undervisningen som skapar förutsättningar för elevernas utveckling och lärande hos alla pedagoger. Den bidrar även till att systematiskt med ett systemstöd följa upp att dessa beteenden genomförs i högre utsträckning över tid. Vår övertygelse är att om vi lyckas göra mer av det som forskningen visar leder till ett ökat lärande hos eleverna, säkrar vi både en högre måluppfyllelse, studiero samt skapar förutsättningar för ett bättre lärande även för de elever vi har ett kompensatoriskt ansvar för. Satsningen ligger i linje med visionen att bli Sveriges främste huvudman och vår tro på att pedagogen är den viktigaste faktorn för elevernas framgång.

Vi har en skola där undervisningen sker på många olika platser och med olika verktyg. Det ställer extra höga krav på undervisningsskickligheten. För mig är det därför självklart att sätta USIP i centrum för skolans kvalitet och utvecklingsarbete, säger Per Emteryd, rektor på Marina läroverket.

Satsningen kommer pågå under flera år. Redan under hösten har flera verksamheter inom Cedergrenska, bland andra Marina läroverket och Sofiaängen, påbörjat arbetet och fler verksamheter startar under våren. På Sofiaängen har medarbetarna fått en presentation av satsningen och responsen har varit positiv.

Det finns en generell önskan om att få till pedagogiska diskussioner och kunna göra det på ett systematiskt sätt. Det finns också en önskan om att vi som rektorer ska vara ute och besöka lektioner i större utsträckning än vad vi gjort tidigare men som är en del av satsningen. Sedan finns det som alltid en oro över att det ska kräva merjobb och att de inte ska hinna med, men på det stora hela är lärarna nyfikna och positiva.

Genom att arbeta med USIP ger vi den enskilda läraren möjlighet att systematiskt reflektera över sin lärargärning och få syn på vad som fungerar bra och utvecklingsområden. Det utvecklar också våra didaktiska diskussioner kring undervisning och lärande med särskilt fokus på vad vi konkret gör, säger Susanne Krog-Jensen, rektor på Sofiaängen.