Helleborusskolan inledde under föregående läsår ett unikt och mycket framgångsrikt samarbete med Nationalmuseum, där konst och pedagogik har förenats i ett projekt som engagerat både eleverna, medarbetarna och vårdnadshavarna.
Projektet 2023 hade namnet ”Nationalmuseum c/o Helleborusskolan” och väckte stor uppmärksamhet. Med fokus på temat ”Vem är jag?” arbetade Nationalmuseum, genom konstpedagogen Jenny och ett dedikerat team av projektledare, nära eleverna som går i förskoleklass upp till årskurs 9. Eleverna deltog i workshops kring porträttskapande, där collageteknik användes för att skapa personliga porträtt. Projektet nådde sin höjdpunkt när nästan 500 elevskapade porträtt ställdes ut på ett imponerande vernissage i skolans aula, där stolta elever och vårdnadshavare fick möjlighet att beundra verken.
Nästa steg – ett sinnesbaserat konstprojekt 2024-2025
I september inleds detta framgångsrika samarbete igen. Det nya projektet kommer att utforska konstens värld genom våra sinnen under temat ”Konsten under ytan”. Eleverna kommer att använda naturliga pigment från exempelvis blåbär, curry och choklad för att skapa nya verk, samtidigt som deras sinnen utmanas genom att se, lyssna, känna och till och med smaka på konsten.
I skolans gymnastiksal kommer en interaktiv konstmiljö att byggas upp där ljud, dofter och taktila föremål skapar en unik upplevelse för varje deltagare. Alla kommer att kunna utforska konsten i sin egen takt och utifrån sin egen förmåga.
Ett meningsfullt och kreativt samarbete
”Det här samarbetet med Nationalmuseum har varit en fantastisk möjlighet för våra elever att få uppleva konst på ett sätt som de annars kanske inte hade haft möjlighet till. Vi ser verkligen fram emot nästa projekt och vad det kan ge både elever och personal,” säger Christina Häggblad, lärare på Helleborusskolan.
Läs mer om Helleborusskolan här.