Krishantering
Innehållsansvarig: Malin Eklöw
Vid akut risk för liv eller hälsa – ring alltid först 112.
Krishantering
En kris är en händelse eller en serie händelser som kan utvecklas till ett existentiellt hot mot verksamheten och som organisationen normalt sett inte är konstruerad för att hantera. Alla verksamheter inom Cedergrenska har en lokal krisplan att följa. Rektorerna ansvarar för de lokala krisplanerna för respektive skola. Vid större kriser skapas team för krishantering av medarbetare från berörd enhet samt Cedergrenskas centrala krisgrupp.
Cosafe
För kritisk kommunikation och incidenthantering använder vi oss av appen Cosafe. Appen installeras på din arbetsdator eller mobiltelefon. Du får dina inloggningsuppgifter från din närmaste chef.
Exempel på vad som kan göra att krisorganisationen sätts i gång är:
- Allvarlig skada eller akut dödsfall av medarbetare eller barn/elev.
- Pågående dödligt våld
- Inrymnings- eller utrymningsincidenter
- Vid försvinnande av barn/elev
- Risk för allvarlig skada på företagets rykte och anseende
- Mycket stor brist i uppfyllandet av gällande lagar och regler, exempelvis skollagen, arbetsmiljölagen, börsregler, aktiebolagslagen eller annat.
- Ledningspersoners bristande omdöme/vandel
- Väsentlig ekonomisk skada eller risk för sådan
Både dödsfall och svåra personskador (eller risk för) innebär normalt att både den/de drabbade och de som står nära den/de drabbade hamnar i kris varför lokal och central krisorganisation oftast bör aktiveras.
Cedergrenskas centrala krisgrupp
Skolchef Cedergrenska
Cecilia Skarke
076-028 81 87
cecilia.skarke@cedergrenska.se
Servicechef Cedergrenska
Ian Conroy
073-661 27 26
ian.conroy@cedergrenska.se
Kommunikationschef Cedergrenska
Malin Eklöw
073-661 27 08
malin.eklow@cedergrenska.se