Du visar för närvarande Alla elever har rätt till en fungerande skolgång

Alla elever har rätt till en fungerande skolgång

På Cedergrenska ser vi resursskolor som en nödvändig och värdefull del av ett inkluderande skolsystem där undervisningen formas efter elevens behov, inte tvärtom. Vårt mål är att skapa förutsättningar för att varje elev ska få lyckas, växa och känna sig trygg i sin skolmiljö.

I en riksdagsdebatt tidigare i våras lyftes Sofiaängen fram som ett gott exempel på en skola som framgångsrikt anpassat sin skolgång för elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF) som är behov av särskilt stöd.

På Sofiaängen arbetar man i små elevgrupper med hög lärartäthet och ett förstärkt elevhälsoteam. Skolans pedagogiska miljö är noggrant anpassad efter individens behov, med fokus på trygghet och struktur, för att kunna möta elever på den nivå där de befinner sig och för att de ska lyckas med sina studier.

Vi är stolta över att man uppmärksammar det viktiga arbete som våra medarbetare gör varje dag för att skapa en inkluderande och meningsfull skolgång för alla elever. 

Se hela debatten här >